Μικρασιατική καταστροφή: Τις πταίει;

Μικρασιατική καταστροφή: Τις πταίει;

Το ιστολόγιο αυτό δημιουργήθηκε για να αποτελέσει ένα πεδίο έρευνας, προβληματισμού ,δημιουργικότητας και συνεργασίας των μαθητών του Λυκείου. Δε φιλοδοξεί να δώσει έτοιμες λύσεις, ούτε οριστικές απαντήσεις για ζητήματα που καίνε και πληγώνουν ακόμη, και πολλές φορές δημιουργούν ισχυρές αντιπαραθέσεις. Φιλοδοξεί να κάνει τους μαθητές να σκεφτούν, να ψάξουν, να κρίνουν, να αμφισβητήσουν και γιατί όχι, να αρθρώσουν το δικό τους λόγο και άποψη. Και όλα αυτά μέσα από συζήτηση ,συνεργασία, αλληλεπίδραση.


Τετάρτη 23 Ιουνίου 2010

Η προσφορά των προσφύγων

Χαρακτηρισμένη ως η «μεγαλύτερη μετακίνηση πληθυσμών στην ιστορία», η αθρόα εισροή προσφύγων στην ελληνική επικράτεια, προκάλεσε μια σειρά ανακατατάξεων σε δημογραφικό και οικονομικό επίπεδο, τα οποία κλήθηκε να αντιμετωπίσει η Ελλάδα μέσα σε ήδη διαμορφωμένες αρνητικές κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Τα προβλήματα αυτά ήταν η στέγαση, οι υποδομές υποδοχής και εγκατάστασης, η δημόσια υγεία και η επαγγελματική αποκατάσταση των προσφύγωνΦαίνεται πως η άφιξη των προσφύγων στην Ελλάδα ωφέλησε, τουλάχιστον, μεσοπρόθεσμα την ελληνική οικονομία, Κάποιοι από τους πρόσφυγες μπόρεσαν να συνεχίσουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στην Ελλάδα. Πέραν της κινητής περιουσίας και της εμπειρίας που μετέφεραν στην Ελλάδα οι πρόσφυγες, λειτούργησαν και ως παράγοντας διεύρυνσης της εσωτερικής αγοράς. Υπήρξε επίσης μεγάλη αύξηση της προσφοράς ειδικευμένης και φθηνής εργατικής δύναμης, προς όφελος του κεφαλαίου, εγχώριου και διεθνούς.
Η στέγαση των προσφύγων, τα αποξηραντικά έργα, η οδοποιία, οι επικοινωνίες, η παραγωγή υφαντουργικών ειδών πρώτης ανάγκης εμφανίστηκαν αφενός ως επείγοντες και επιτακτικοί στόχοι κοινωνικής πολιτικής και αφ’ ετέρου λειτούργησαν μακροπρόθεσμα ως προσοδοφόροι τομείς για ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις. Η αγροτική μεταρρύθμιση προχώρησε βαθύτερα, χάρη στους πρόσφυγες, όπως και ο κρατικός παρεμβατισμός στην οικονομία. Επίσης, ορισμένοι κλάδοι της οικονομίας όπως η υφαντουργία, η ταπητουργία και οι οικοδομές αναπτύχθηκαν με ρυθμούς ταχύτερους απ' ό,τι άλλοι.Δεν είναι εύκολο να σταθμίσει κανείς τις επιπτώσεις της αθρόας εισροής προσφύγων σε όλους τους τομείς της ελληνικής ζωής. Ωστόσο, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι παρά την κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική αναταραχή, παράγονται οι συνθήκες για τη θεμελίωση ενός σύγχρονου ομογενοποιημένου κράτους. Με αφετηρία την επομένη της αναγκαστικής μετανάστευσης, οι πρόσφυγες διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη συνδιαμόρφωση του σύγχρονου ελληνισμού.Στα παραπάνω είναι αναγκαίο να συνδυαστεί και η πολιτισμική τους προσφορά, ως τόνωση της πνευματικής ζωής και διαμόρφωση μιας νέας ελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας. Ωστόσο, θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι σε κοινωνικό επίπεδο οι μαζικοί θάνατοι από την εξαθλίωση, τις κακουχίες και τις ασθένειες, η ψυχολογική αναταραχή, οι άθλιες συνθήκες εργασίας και οι προσωπικές απώλειες δεν μπορούν να εξισορροπήσουν ως ανταλλάγματα τις όποιες οικονομικές ή πολιτισμικές ωφέλειες που επήλθαν.Προερχόμενοι από τόπους με μακραίωνη πολιτισμική παράδοση, οι πρόσφυγες μετέφεραν στην νέα τους πατρίδα τον πολιτισμό τους. Η μουσική τους, το σμυρναίικο τραγούδι, επηρέασε τα λαϊκά στρώματα, παρέχοντας νέους τρόπους έκφρασης. Ο μικρασιατικός αστικός πληθυσμός, προστιθέμενος στον ελληνικό αστικό πληθυσμό, καθόρισε τη σύζευξη του σμυρναίικου με το ρεμπέτικο. Με το ρεμπέτικο τραγούδι εκφράζεται η πολυσυλλεκτικότητα των νέων κατοίκων της Σύρου, του Πειραιά και άλλων πόλεων με λιμάνι. Προερχόμενοι οι Μικρασιάτες από περιοχές στις οποίες λειτουργούσαν σημαντικά εκπαιδευτικά ιδρύματα και εκτεταμένο σχολικό δίκτυο, με τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα τους, αναζωογόνησαν το ελλαδικό πολιτισμικό τοπίο με νέες αντιλήψεις και πολιτισμικές αξίες. Το 1922 θεωρείται σημαντικός σταθμός για τη λογοτεχνία. Οι λογοτέχνες της νέας γενιάς αναζητούν διαφορετικά «εργαλεία» για να αποδώσουν ορθά αυτό που έγινε, αναζητούν νέες αρχές, αναθεωρούν τα ιδανικά τους και επαναπροσδιορίζουν την «ελληνικότητα» σε σχέση με το αρχαίο παρελθόν της και τον σύγχρονο ευρωπαϊκό πολιτισμό. Πέραν της μουσικής και της λογοτεχνίας ο χορός,, η διατροφή, η ενδυμασία και τα κοινωνικά έθιμα εμπλούτισαν την ελληνική παράδοση, παράγοντας νέα ρεύματα για την επιστήμη της λαογραφίας. Ιδιαίτερα οι πόλεις στην προκειμένη περίπτωση, λειτούργησαν ως ανοικτά «συστήματα» για τη διάχυση και αφομοίωση κάθε είδους πολιτισμικής δραστηριότητας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου